Kultūra / Ekrāns
Marts, manuprāt, sākotnēji ir blāvs mēnesis. Protams, tas taču seko aiz gada visīsākā, bet nepatīkamākā mēneša – februāra. Marts mums iemāca pamanīt mazas detaļas dabā – pirmo gājputnu atgriešanos, kļavu sulu lēno tecēšanu trīslitrenēs un galvenokārt – pavasara saules pirmos siltos starus, kas gluži kā mīļa omīte nobrauc ar siltu roku gar mūsu bālajiem un vēsajiem vaigiem. Šie siltie stari dod cerību un ticību, ka, iespējams, dzīves tumšās nokrāsas lēnām izzudīs kopā ar tumšajām, garajām naktīm. Un gluži kā dabā arī mūsos gaisma uzvarēs.
"Lielā terora represijas bija visnežēlīgākās represijas, kādas vispār ir iedomājamas cilvēces vēsturē. Tā bija vienkārši nežēlība visdzīvnieciskākajā.. pat lietot vārdu dzīvniecisks.. tā ir vairs ne cilvēciska, ne dzīvnieciska, tāda absolūta nežēlības kvintesence, iracionālas vardarbības kvintesence. (..) Es gribēju, lai skatītājs izjūt to, kas tas ir bijis, – cilvēks tiek novests līdz absolūtam, salauztam, galēji salauztam stāvoklim," teic režisors Dāvis Sīmanis intervijā par savu jaunāko filmu "Marijas klusums", kas vēsturiskajā ļaunumā ļauj atpazīt šodienas ļaunumu.
Šobrīd kinoekrānos noskatāmas pirmās piecas daļas studijā "Tasse Film" tapušajai daudzsēriju spēlfilmai "Padomju džinsi", ko režisējuši Staņislavs Tokalovs un Juris Kursietis. Daudzsēriju filmas centrā ir pagājušā gadsimta 70. gadu nogales jauniešu, galvenokārt Kārļa Arnolda Avota atveidotā Renāra, tiekšanās pēc labākas dzīves un brīvības, kas noved pie ētiskiem, likumiskiem un ideālu konfliktiem. Filma 12 kategorijās nominēta nacionālajai kino balvai "Lielais Kristaps" un saņēmusi trīs apbalvojumus – kā labākais seriāls, par labāko scenāriju un par labāko aktierspēli, kur balva piešķirta Kārlim Arnoldam Avotam. Darbs iekļuvis Berlīnes Starptautiskā kinofestivāla seriālu tirgus atlases programmā un izvēlēts kā viens no 12 dalībniekiem Eiropas lielākā seriālu festivāla "Series Mania" sekcijā "International Panorama".
Pirmizrādi piedzīvojusi dokumentālā filma par Latvijas labākās distanču slēpotājas Patrīcijas Eidukas ceļu līdz sasniegumiem, ģimenes atbalstu, grūtībām un pārsteidzošo mērķtiecību. Filmas autori – Latvijas Televīzijas sporta žurnālists un režisors Dāvids Ernštreits un montāžas režisore Inese Kļava. Galvenais operators arī no Latvijas Televīzijas – Normunds Pavlovskis.
19. martā kinoteātrī "Splendid Palace" pirmizrādi piedzīvoja režisoru Dāvida Ernštreita un Ineses Kļavas dokumentālā filma "Patrīcija" par Latvijas vadošo distanču slēpotāju Patrīciju Eiduku. Patrīcija sava tēta, trenera Ingus Eiduka vadībā jau 18 gadu vecumā piedalījās olimpiskajās spēlēs Phjončhanā, viņa izcīnīja sudrabu 2022. gada U-23 pasaules čempionātā, bet gadu vēlāk Pasaules kausa izcīņā uzvarēja U-23 sportistu ieskaitē. Pasaules kausa posmos viņa divreiz ir izcīnījusi piekto vietu, kā arī ieguvusi 8. vietu "Tour de Ski" kopvērtējumā.